BÜNYAN TÜRKÜLERİ: AYŞEM

Ayşem:
Türkiye de Bünyan’la birlikte birkaç yörede de bilinen bu Türkü, diğer yörelerden ayrı olarak Bünyan’a has bir özelliğe de sahiptir. Türkünün hareketli oluşu, gençler  arasında halk oyununa dönüşmesine yol açmıştır.  Bünyan’da gençler arasında oldukça yayılan ve daha çok düğünlerde oynanan, bu oyunun. Oyunun  hareketli bir müziğinin olması ve gençler arasında şaka anlayışının yaygın olması bu oyunun yayılmasına neden olmuştur. Bizzat mahallinde gördüğümüz oyunda gençler, düğünlerde bu oyunu saz veya org eşliğinde dahi olsa çaldırıp, düz oyun tarzında 3-4 çift karşılıklı olarak oynamaktadırlar. Müziğin ezgisine göre müziğin durmasıyla beraber oyuncular, taş kesilmiş gibi kalmakta ve tekrar müzikle birlikte oyuna başlamaktadırlar. Müziğin nerde kesileceğini bilen gençler müziğin duracağı anda karşısındaki oyuncuya bir takım hareketler yaparak donup kalmaktalar. Şaka şeklinde olan bu hareketler; çimdik atmak, parmak atmak, tokat atmak, yere çökmek, vb. şeklindedir. Oyuncular bazen çalan müzikle beraber türküsünü de söylemektedirler.
        Bu oyunun bir benzerine ve aynı şekilde oynanış tarzı olan oyuna, Azerbaycan’da “Mücesseme[1]” adıyla rastlıyoruz. Mücesseme sözünün heykel manasına geldiğini belirten yazar, oyuncuların oyun esnasında heykel gibi donup kaldıklarını, kimi zaman etraftakileri güldürmek için çeşitli komik hareketler ile donup kaldıklarını ve müzikle beraber yeniden oyuna başladıklarını belirtmektedir.
 Oyun karşılama türü bir oyundur.
        Oyunun türküsü şu şekildedir:




                   Ayşem nerden geliyon, (bahçadan)
                   Ben de seni tanıyamam
                   Yandım güzel Ayşem    
                   Başındaki yazmadan
                                       Ayşem nerden geliyon, (Bostandan)
                                       Ben de seni tanıyamam
                                       Yandım güzel Ayşem
                                       Üstündeki fistandan
                   Ayşem nerden geliyon, (hamamdan)
                   Ben de seni tanıyamam
                   Yandım güzel Ayşem
                   Üstündeki tumandan
                                       Ayşem şu derenin taşları
                                       Kimlere yaptırdın
                                       Yandım güzel Ayşem
                                       Hilâl gibi kaşları
                   Ayşem şu derenin uzunu
                   Miskâl ile satarlar
                   Yandım güzel Ayşem
                   Bu yerlerin kızını


1- Kâmal Hesenov, Kadim Azerbaycan Halk Oyunları, Çeviri ve Hazırlayan, İslâm Eler, İstanbul, Mart 1986.
2-S.Burhanettin Akbaş, Bünyan Türküleri, Bünyan Kültürü Aylık Kültür Dergisi Sayı 7, Haziran 1993
3-Hasan Yüksel, Saim Deligöz, Kayseri Halk Oyunları, Giyim Kuşam  Köy Seyirlik Oyunları. 2004 Basılmamış Eser



Yorumlar